selqrd

۲۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

ابداع روش آندوسکوپی از رگ‌ها

درون‌بین یا آندوسکوپ(Endoscope) ابزاری برای معاینه داخل مجراها و حفره‌های بدن است. این ابزار لوله‌ای شکل بوده در سرش دارای منبع نور، آینه و اغلب دوربین و ابزار بافت‌برداری می‌باشد. به صورت متداول آندوسکوپ به وسیله‌ای گفته می‌شود که از داخل مری وارد معده می‌شود و برای درون‌بینی قسمت‌های فوقانی دستگاه گوارش به کار می‌رود.

این آندوسکوپ می‌تواند تصاویری با وضوح ۴۰۰ Desktop Documents Downloads Music Pictures Public Templates Videos ۴۰۰ پیکسل که به مراتب بهتر از"آنیوسکوپ‌های فیبر نوری"(fiber-optic angioscopes) موجود است، ثبت کند با این حال مهندسان شرکت "Cambridge Consultants" معتقدند که می‌توانند قابلیت تصویربرداری را ارتقا داده و به وضوح ۱,۶۰۰* ۱,۶۰۰ افزایش دهند. به گفته مهندسان این کار را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های نرم افزاری که قابلیت‌های بالایی دارند، انجام داد.

بر خلاف دستگاه‌های فیبر نوری که در آن اجزای واقعی تصویربرداری در نزدیکی اپراتور قرار گرفته است، در این دستگاه جدید، حسگر در بالای دستگاه تعبیه شده است.

بخشی از آندوسکوپ که از عروق عبور می‌کند تنها ۱.۳ میلی متر قطر دارد و به اندازه کافی برای حرکت در انحنا آناتومی انعطاف پذیر است.

دستگاه مذکور را می‌توان با سایر تکنیک‌های تصویربرداری درون عروقی مانند "سونوگرافی داخل عروقی"(intravascular ultrasound) و "مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی"(optical coherence tomography) ترکیب کرد. با این عمل پزشکان قادر خواهند بود دید وسیعی از داخل بدن بیماران داشته باشند.

دستگاه مذکور تاکنون بر روی انسان آزمایش نشده است، اما قطعا این فناوری یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود زیرا در حال حاضر دستگاه‌های آندوسکوپی داخل عروقی بسیار محدود هستند.

ابداع روش آندوسکوپی از رگ‌ها

5656

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

با روش‌های نوین عصاره‌گیری از گیاهان دارویی آشنا شوید

محصولات طبیعی حاصل از گیاهان دارویی، یکی از مهم‌ترین منابع اولیه برای تهیه مواد آرایشی، عطرسازی، ترکیبات طعم‌دهنده، رنگ‌ها و همچنین داروها هستند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، امروزه بیش از ۸۰ درصد مردم جهان برای درمان بیماری‌ها از داروهایی با منشاء گیاهی استفاده می‌کنند. تقریباً یک‌چهارم داروهای تهیه‌شده در دنیا دارای منشاء گیاهی هستند که یا به‌طور مستقیم از گیاهان، عصاره‌گیری شده‌اند یا براساس ترکیب‌های گیاهی ساخته شده‌اند.

به گفته محققان، نیاز مداوم جامعه بشری به استخراج ترکیبات مؤثر گیاهی، سبب انجام پژوهش‌های گسترده‌ای درزمینه معرفی فرایند استخراجی کارآمدتر و اقتصادی‌تر شده است. برای استخراج ترکیبات فعال گیاهی، روش‌های عصاره‌گیری متنوعی وجود دارد. روش‌های سنتی دستیابی به ترکیبات طبیعی گیاهان، مثل تقطیر آبی یا بخار آب و استخراج با حلال آلی، معایبی مانند اتلاف ترکیبات فرّار، بازده کم، زمان استخراج طولانی، تخریب ترکیبات غیراشباع و باقی ماندن حلال سمی را به دنبال دارند به همین دلیل برای بهبود بازدهی استخراج مواد مؤثره از گیاهان دارویی، روش‌های جدیدی ابداع شده است.

در این رابطه، محققین پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پژوهشی مروری را انجام داده‌اند که در آن روش‌های نوین برای استخراج عصاره گیاهان دارویی مورد بررسی و مقایسه واقع شده‌اند.

این روش‌ها شامل روش استخراج به کمک فراصوت (UAE)، روش استخراج به کمک مایکروویو (MAE) و استخراج با سیال فوق بحرانی (SFE) بوده‌اند.

دکتر محمد ابونجمی، دانشیار گروه فنی کشاورزی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران و سایر همکارانش در این پژوهش، در توضیح روش‌های فوق می‌گویند: «فراصوت، شامل امواج مکانیکی است که برای پراکنده شدن، به محیط الاستیک و صداهایی با فرکانس موجی متفاوت نیاز دارد. صداها در فرکانس شنوایی انسان (از ۱۶ هرتز تا ۲۰-۱۶ کیلوهرتز) هستند، درحالی‌که فراصوت، فرکانس‌هایی بالاتر از شنوایی انسان، اما پایین‌تر از فرکانس‌های مایکروویو (از ۲۰ کیلوهرتز تا ۱۰ مگاهرتز) دارد. این امواج کاربرد وسیعی در صنایع غذایی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به خشک‌کردن، ترد کردن گوشت، تعیین کیفیت تخم‌مرغ، تمیز کردن سطوح، استریلیزاسیون تجهیزات، مهار فعالیت آنزیم‌ها و میکروب‌ها و بالاخره استخراج ترکیبات مولد عطر و طعم اشاره کرد».

محققین فوق در ادامه توضیحات این روش‌ها افزوده‌اند: «مایکروویو، شامل امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا بین فرکانس رادیویی و ناحیه مادون قرمز از طیف الکترومغناطیسی است. اخیراً این امواج علاوه‌بر پختن غذا، کاربردهای دیگری در صنعت از قبیل پردازش مواد، اصلاح خاک و ساخت مواد آلی نیز پیدا کرده‌اند.

سیالات فوق بحرانی نیز موادی هستند که در فشار و دمای بالاتر از حالت بحرانی خود قرار دارند که موجب می‌شود تا خصوصیات این سیالات در محدوده وسیعی تغییر کند. قدرت حلالیت آن‌ها برای مواد غیر قطبی یا با قطبیت کم، بسیار بالاست که با افزایش جرم مولکولی کاهش می‌یابد».

بررسی‌های محققین فوق نشان می‌دهد که استفاده از روش فراصوت می‌تواند فرایند استخراج را با افزایش انتقال جرم بین حلال و مواد گیاهی بهبود بخشد. به گفته آن‌ها، استخراج به کمک فراصوت علاوه‌بر اینکه روشی سریع و قابل اجرا در دمای پایین بوده و بازده را بهبود می‌بخشد، در محصول نهایی نیز تخریب حرارتی کمتری را به نسبت روش‌های سنتی نشان می‌دهد.

ابونجمی و همکاران محققش اظهار می‌دارند: «در مایکروویو، هنگامی‌که از نمونه‌های خشک استفاده شود، مقدار عملکرد به‌طور چشم‌گیری کاهش نشان می‌دهد. درواقع، بازده (عملکرد) استخراج به کمک مایکروویو معمولاً درحالتی که فاقد یک حلال دوقطبی به‌منظور جذب انرژی مایکروویو باشد، بسیار پایین است. بنابراین این روش در بخش حلال و ماهیت مواد جامد محدود است».

آن‌ها می‌افزایند: «استخراج به روش سیال فوق بحرانی نیز یک روش ابتکاری به‌منظور استخراج مواد جامد با استفاده از سیال فوق بحرانی است. استخراج با سیال فوق بحرانی با دی‌اکسیدکربن، یک تکنیک غیر معمول است که می‌تواند عملکرد خوبی را ارائه دهد. این روش مناسب استخراج عطر، تولید اسانس با کیفیت‌تر و با عملکرد بهتر است. اما معایب استخراج به روش سیال فوق بحرانی، نیاز به تجهیزات گران‌قیمت دارد و سختی استخراج مولکول‌های قطبی بدون اضافه کردن تعدیل‌کننده به دی‌اکسیدکربن، از مشکلات آن به‌حساب می‌آید».

محققین پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در نتیجه‌گیری از پژوهش مروری خود که در نشریه علمی «صوت و ارتعاش» منتشر شده، آورده‌اند: «بااین‌حال، هرچند روش عصاره‌گیری به کمک فراصوت توانسته است تاکنون به‌عنوان روشی آسان، کم‌هزینه، سریع، سازگار با محیط زیست و با عملکرد بالا خود را به اثبات برساند و گزینه مناسبی برای استخراج عصاره به‌حساب می‌آید، اما لازم است برای به‌دست آوردن بهترین و مؤثرترین عصاره، مواردی نظیر خصوصیات ماده گیاهی، مدت‌زمان و دمای استخراج، حلال مناسب، نوع روش استخراج و دقت در مراحل عصاره‌گیری مورد توجه قرار گیرند».

«صوت و ارتعاش»، نشریه‌ای دارای مجوز علمی ترویجی است که از سال ۱۳۹۱ توسط انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران و به‌صورت دو شماره در سال منتشر می‌شود.

 

5656

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

گزارش نگران‌کننده‌ اخیر و برنامه برای جهان بدون دی اکسید کربن

محققان می‌گویند به‌جای بحث درمورد زمان رسیدن قطار تغییرات اقلیمی به لبه‌ی پرتگاه، باید کمی درمورد نحوه‌ی متوقف کردن آن فکر کنیم.

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

پس از هابل،چاندرا نیز به خواب رفت

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، پس از گذشت کمتر از یک هفته از تعلیق فعالیت تلسکوپ "هابل"، " رصدخانه پرتو ایکس چاندرا"( Chandra X-ray Observatory) ناسا نیز غیرفعال شد.

هفته پیش ناسا اعلام کرد، یک نقص فنی موجب شده است که فعالیت‌های علمی تلسکوپ فضایی هابل(Hubble) متوقف شود.

در هفته گذشته یکی از ژیروسکوپ‌های هابل خراب و وارد "حالت ایمن" شد.

هابل ۳ ژیروسکوپ به عنوان پشتیبان همراه خود دارد که برای همین اوقات روی آن تعبیه شده است، اما مشکلی در این مورد وجود دارد: دو تا از آنها دچار همین سرنوشت شده‌اند و کار نمی‌کنند، دیگری هم هنگامی که ناسا خواست آن را به کار بیاندازد، درست کار نمی‌کرد.

"تلسکوپ فضایی هابل"(HST) در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل "دیسکاوری" در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهان‌شناسی به نام "ادوین هابل" گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید. 

آخرین مأموریت تعمیراتی هابل در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام شد. 

تمام فعالیت‌های تلسکوپ فضایی هابل توسط پایگاه‌های زمینی کنترل می‌شوند. نقطه مرکزی تمام عملیات‌ها تیم عملیات پرواز است که در مرکز پرواز فضایی "گودارد" واقع "درمریلند"، قرار دارد.

"هابل" یک برنامه مشترک میان "ناسا" و "آژانس فضایی اروپا" است.

مقامات ناسا معتقدند قرار گرفتن "هابل" در وضعیت ایمن به معنی اتمام فعالیت‌های آن نیست و ناسا قصد دارد دوباره آن را فعال کند.

روز گذشته نیز ناسا دوباره اعلام کرد که از روز چهارشنبه، "رصدخانه پرتو ایکس چاندرا" در "وضعیت ایمن" قرار گرفته است. علت این امر نیز به دلیل بروز مشکل در "ژیروسکوپ" آن اعلام شده است.

"چرخش‌نما" یا "ژیروسکوپ" چرخ دوار و پرسرعتی است که وزن آن بر محور حلقه بیرونی متمرکز است و می‌تواند آزادانه عمود بر صفحه دوران در یک یا چند راستا بچرخد.

این نشان می‌دهد مشکل "هابل" و " چاندرا" با هم مشترک است.

تمام فعالیت‌های "چاندرا" در زمینه پرتو "ایکس" صورت می‌گیرد.

هر دواین دو تلسکوپ‌ها قدیمی هستند. "هابل" ۲۸ ساله و "چاندرا" ۱۹ سال دارد.

"جاناتان مک‌داول" ستاره‌شناس تلسکوپ "چاندرا" از "مرکز اختر فیزیک هاروارد-اسمیتسونین"(CFA) روز گذشته در پیامی در صفحه مجازی خود در توئیتر نوشت، چاندرا تصمیم دارد مانند هابل به تعطیلات کوتاه مدت برود.

علت دقیق قرار گرفتن این تلسکوپ در وضعیت ایمن، هنوز هم در حال بررسی است.

ناسا هم‌اکنون رفع مشکل تلسکوپ "هابل" را در اولویت قرار داده است.

ستاره‌شناسان از رصدخانه‌های مداری برای بررسی اعماق کیهان استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

مجیک لیپ از Mica رونمایی کرد؛ هوش‌ مصنوعی انسان‌نما در قالب واقعیت افزوده

در جریان کنفرانس مجیک لیپ، این شرکت از انسانِ دیجیتالی خود با نام مایکا برای محیط‌های واقعیت افزوده رونمایی کرد.

منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

تبلت Pixel Slate گوگل رونمایی شد؛ جدیدترین تبلت دو تکه گوگل با سیستم‌عامل کروم

همان‌طور که انتظار داشتیم، گوگل در مراسم امشب خود از یک تبلت بالا رده با نام Pixel Slate در جهت تقابل با سرفیس پرو مایکروسافت و آی‎پد پرو رونمایی کرد.0
از تیتانیوم به عنوان جنس بدنه تبلت بالا رده جدید گوگل استفاده شده و نمایشگر LCD آن به لطف بهره از فناوری کریستال مایع قادر به ارائه تصاویر با بالاترین وضوح است.همانند تبلت‎های بالا رده موجود در بازار، در قاب پشتی این محصول یک پایه نگاه دارنده تعبیه شده که کاربر می‌تواند بر اساس آن زاویه قرارگیری تبلت را تنظیم کند.تبلت Pixel Slate قابلیت اتصال به کیبورد مغناطیسی را داشته که بر روی آن دکمه‌ای یکپارچه شده با سنسور اثر انگشت تعبیه شده است. کیبورد مذکور از همچنین دکمه‌هایی با فاصله مناسب و نور پس زمینه بهره برده و دارنده دکمه‌ای خاص به منظور فراخوانی دستیار صوتی گوگل است. هوم هاب گوگل معرفی شد؛ دستگاهی برای عرض اندام دستیار مجازی… احتمالا این آخرین و کاملترین تصاویر گوشی‌های پیکسل 3 گوگل… در قاب پشتی و جلویی این محصول شاهد به کار گیری دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت ثبت تصاویر واید هستید که به لطف هوش مصنوعی قادر به ایجاد افکت بوکه است. نسخه جدید پلتفرم کروم او اس که برای اولین بر روی تبلت Pixel Slate گوگل اجرا می‌شود، به قابلیت مالتی تسکینگ مجهز شده است که برای بهره‌مندی از تمام پتانسیل آن به یکی از محصولات سری پیکسل احتیاج خواهید داشت.تبلت Pixel Slate همچنین به دو اسپیکر در قاب جلویی تجهیز شده که به واسطه آن می‌تواند به صورت استریو موزیک پخش کند. به عنوان کی قابلیت جذاب، به هر یک از خرید تبلت و لپ‌تاپ جدید سری پیکسل اکانت سه‌ماهه استفاده از سرویس‌های G SUITE هدیه داده می‌شود.تبلت Pixel Slate گوگل با قیمت پایه 599 راهی بازار خواهد شد. البته برای خرید کیس کیبورد و قلم استایلوس آن به ترتیب باید 199 و 99 دلار پرداخت کنید.منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

باگ اپل واچ سری 4 و مشکل بوت‌لوپ در پی تغییر ساعت

هرچند اپل امروزه به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گجت‌های پوشیدنی شناخته می‌شود، اما این موضوع باعث نمی‌شود ساعت‌های هوشمند اپل واچ عاری از هرگونه عیب و ایراد باشد. به عنوان مثال به تازگی گزارش‌های متعددی از سوی کاربران منتشر شده است که گواهی می‌دهد اپل واچ سری 4 از مشکل بوت‌لوپ رنج می‌برد.0
Daylight Time یا اختلاف ساعت ایجاد شده در پایان تابستان یکی از مشکلاتی است که اغلب دستگاه‌های الکترونیکی با آن روبه‌رو هستند و ساعت‌های هوشمند برند اپل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. البته اپل واچ سری 4 علاوه بر این با مشکل بوت‌لوپ یا عدم بالا آمدن صحیح اطلاعات مواجه است. اپل سرانجام فروش آیفون XS، آیفون XS مکس و اپل واچ سری 4 را… زمان عرضه و قیمت اپل واچ سری 4 اعلام شد بسیاری از خریداران اپل واچ سری 4 گزارش داده‌اند که در هنگام انتخاب یک واچ فیس خاص با مشکل بوت‌لوپ روبه‌رو می‌شوند. از آنجا که اپل واچ قادر به شناخت و تشخیص اختلاف یک ساعته نیست، هنگ می‌کند و به طور کلی از کار می‌افتد.البته کاربران می‌توانند از طریق گوشی هوشمند فیس واچ مذکور را حذف کنند. در غیر این صورت باید یک روز صبر کنند تا به طور خودکار این اختلاف برطرف شود. پیش‌تر نیز شاهد بروز چنین مشکلی در پلتفرم iOS 7 بودیم که موجب شد بسیاری از افراد با یک ساعت اختلاف به سر کار خود برسند.منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

استاندارد تشخیص اعتیاد به اینترنت در نوجوانان

در سند منتشره توسط کمیته ملی بهداشت چین اعلام شد: اعتیاد به اینترنت به‌معنای استفاده از اینترنت بدون کنترل و بدون تاثیر دیگر مواد اعتیادآور است.نشانه‌های اعتیاد به اینترنت شامل اختلال در عملکرد تحصیلی، حرفه‌ای و اجتماعی ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت است. این سند هم‌چنین اضافه کرد که مدت فعالیت‌های اعتیادآور معیار اصلی برای تشخیص چنین اختلالی است و علائم آن حداقل ۱۲ ماه است.لو لیین، دانشمند آکادمی علوم چین و رییس ششمین بیمارستان دانشگاه پکن اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد میزان وابستگی نوجوانان به اینترنت در سراسر جهان در حال افزایش و حدود شش درصد و میزان این وابستگی در چین نزدیک به ۱۰ درصد است.لو لیین می‌گوید: اعتیاد به اینترنت با سایر مسائل روانشناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است و درمان بالینی آن باید مطابق با مقررات مربوط به رسیدگی به این موارد باشد.وی از خانواده‌ها، مدارس و نوجوانان خواست تا به کمک یکدیگر این مشکل را حل کنند زیرا اعتیاد به اینترنت فقط یک مسئله پزشکی نیست.او در ادامه افزود: در دستورالعمل‌های آموزش و پرورش علاوه بر مسایل بهداشتی، چاقی و نزدیک‌بینی کودکان و نوجوانان در این مورد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

چشم امید ال‌جی به سودآوری از اینترنت ۵G

 گزارش‌های مالی اخیر ال‌جی در سه ماهه سوم سال جاری ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ کره‌ای بخصوص در بخش موبایل بسیار ضعیف عمل کرده است و علاوه بر اینکه نتوانسته سودآوری خوبی را برای این شرکت رقم بزند، زیان‌دهی بالایی را برای آن به ارمغان آورده است.تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ضرر و زیان ال‌جی موبایل تا پایان سال جاری میلادی به ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید و این برای یک غول تکنولوژی به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ، اصلا خبر خوشایندی محسوب نمی‌شود.اما جالب اینجاست که هوانگ جنگ هوان – مدیرعامل بخش ال‌جی موبایل – معتقد است که وضعیت به همین شکل در سال آینده باقی نخواهد ماند چراکه این شرکت با تمرکز برروی توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت ۵G قادر خواهد بود درآمد و سودآوری بالایی را از آن خود کند.

وی هم‌چنین پس از معرفی گوشی هوشمند و پرچمدار ال‌جی V۴۰ TinQ، به گزارشگران حاضر در این رویداد اعلام کرد که این شرکت با تمرکز و توجه ویژه‌ای که برروی فناوری اینترنت ۵G داشته است، می‌تواند به عرضه زودهنگام یک گوشی هوشمند مجهز به فناوری ۵G اقدام کند.این بدان معناست که فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی تحت‌تاثیر پشتیبانی از فناوری نسل پنجم اینترنت ۵G در سال آینده ۲۰۱۹ میلادی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد و متعاقبا سوددهی این شرکت کره‌ای نیز رشد و افزایش خواهد یافت.ال‌جی پیش‌تر در ماه اوت سال جاری میلادی اعلام کرده بود که قصد دارد با همکاری اپراتور مخابراتی اسپرینت، نخستین گوشی هوشمند مجهز به پشتیبانی از فناوری اینترنت ۵G را معرفی و در اولین فرصت به بازارهای جهانی عرضه کند.از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت ۵Gدر گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌اند.

اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. درنتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵Gهستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.
منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd

حقایقی درباره جایزه نوبل فیزیک

همانطور که در وصیت‌نامه نوبل توضیح داده شده است، جایزه نوبل فیزیک به فردی که مهم‌ترین کشف یا اختراع در زمینه فیزیک را داشته باشد، تعلق خواهد گرفت.این جایزه از سال 1901 تا امسال که در سال 2018 هستیم، اهدا شده است.از سال 1901 تاکنون، 111 جایزه نوبل فیزیک اهدا شده است و شش بار در سال‌های 1916، 1931، 1934، 1940، 1941 و 1942 اعطا نشد.

چرا جوایز نوبل در آن شش سال اعطا نشد؟
در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: اگر هیچ کدام از آثار مورد بررسی، دارای اهمیت ویژه‌ای که در پاراگراف اول آمده است، نباشد، پول جایزه تا سال بعد حفظ می‌شود. حتی در این صورت هم نمی‌توان جایزه را اعطا کرد و مبلغ باید به بودجه بنیاد اضافه شود.در کل در طول جنگ جهانی اول و دوم، جایزه‌های نوبل کمتری اهدا شد.

جوایز نوبل فیزیک انحصاری و مشترک
47 نوبل فیزیک تنها به یک برنده داده شده است.
32 نوبل فیزیک بین دو دانشمند به اشتراک گذاشته شده است.
32 نوبل فیزیک هم بین سه برنده به اشتراک گذاشته شده است.

اما چرا اینطور است؟
در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: مبلغ جایزه می‌تواند به طور مساوی بین دو اثر تقسیم شود. اگر یک کار توسط دو یا سه نفر انجام شود، جایزه به طور مشترک به آنها اعطا می‌شود. در هیچ موردی نباید مبلغ جایزه بین بیش از سه نفر تقسیم شود.

تعداد برندگان جایزه نوبل در فیزیک
جایزه نوبل فیزیک از 1901 تا 2017 به 207 نفر داده شده بود که در واقع تعدا واقعی آنها 206 نفر است، چرا که جان باردین دو بار نوبل فیزیک را به دست آورده است. امسال نیز 3 دانشمند به این تعداد اضافه شدند.

نکاتی از تمام برندگان جایزه نوبل در فیزیک
میانگین سنی تمام برندگان نوبل فیزیک بین سال‌های 1901 تا 2017، 55 سال است.
جوانترین برنده نوبل فیزیک تا به امروز، "لارنس برگ"(Lawrence Bragg) است که در زمان اهدای جایزه نوبل 25 ساله بود و این جایزه را با پدرش در سال 1915 به دست آورد.
مسن‌ترین برنده جایزه نوبل فیزیک نیز تاکنون "ریموند دیویس جونیور"( Raymond Davis Jr.) با 88 سال سن بوده است که جایزه نوبل خود را در سال 2002 را دریافت کرد.
از میان تمام نفراتی که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده‌اند، تنها سه نفر از آنها از بانوان بوده‌اند. سال 1903 ماری کوری ، سال 1963 ماریا گوئپرت-میر(Maria Goeppert-Mayer) و سال 2018 دونا استریکلند.

کسانی که بیش از یک بار برنده جایزه نوبل در فیزیک شده‌اند
"جان باردین"( John Bardeen) تنها کسی است که دو بار در سال‌های 1956 و 1972 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرده است.البته ماری کوری هم جایزه نوبل را دو بار برده است، اما یک بار در سال 1903 نوبل فیزیک را برد و یک بار در در سال 1911 نوبل شیمی به وی اهدا شد.

جایزه نوبل برای مردگان
هیچ جایزه نوبلی به افراد درگذشته اهدا نمی‌شود. اساسنامه بنیاد نوبل از سال 1974 تصریح کرد که جایزه را نمی‌توان بعد از مرگ به کسی اعطا کرد، مگر اینکه مرگ وی پس از اعلام جایزه نوبل رخ داده باشد.پیش از سال 1974، جایزه نوبل تنها دو بار به دانشمندان درگذشته اعطا شد. یک بار در سال 1931، جایزه نوبل ادبیات به "اریک اکسل کارل‌فلت"(Erik Axel Karlfeldt) و بار دوم جایزه صلح نوبل در سال 1961 به "دگ همرسکولد"(Dag Hammarskjöld) اهدا شد.

ارتباط فامیلی برندگان جایزه نوبل فیزیک
ماری کوری و پیر کوری به عنوان یک زوج در سال 1903 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. ماری کوری جایزه نوبل را بار دیگر در سال 1911 این بار در زمینه شیمی دریافت کرد.یکی از دختران ماری و پیر کوری به نام "ایرنه جولیوت-کوری"( Irène Joliot-Curie) نیز جایزه نوبل شیمی را در سال 1935 به همراه همسرش "فردریک جولیوت"( Frédéric Joliot) دریافت کرد.ویلیام براگ و لارنس براگ در سال 1915، نیلز بور در سال 1922 و آگ ان. بور در سال 1975، مانه سیگبان در سال 1924 و کای ام.سیگبان در سال 1981، جی جی تامسون در سال 1906 و جورج پاژت تامسون در سال 1937 کسانی بودن که به عنوان پدر و پسر حائز جایزه نوبل فیزیک شده‌اند.

مبلغ جایزه نوبل
آلفرد نوبل اکثر املاک خود را به ارزش بیش از 31 میلیون کرون سوئد (به ارزش امروز تقریبا حدود 1702 میلیون کرون) را برای تبدیل به یک صندوق سرمایه گذاری در "اوراق بهادار ایمن" اهدا کرد.درآمد سالانه حاصل از این سرمایه‌گذاری در قالب جوایز به کسانی که در سال گذشته بزرگترین پیشرفت را برای بشریت به ارمغان آورده‌اند، اعطا می‌شود.جایزه نوبل سال 2018، 9 میلیون کرون برای هر جایزه کامل نوبل تعیین شده است.منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
selqrd selqrd